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Academic Year/course: 2023/24

29106 - Tourist Marketing


Syllabus Information

Academic year:
2023/24
Subject:
29106 - Tourist Marketing
Faculty / School:
177 - Escuela Universitaria de Turismo
Degree:
445 - Degree in Tourism
616 - Degree in Tourism
ECTS:
6.0
Year:
1
Semester:
Second semester
Subject type:
Basic Education
Module:
---

1. General information

The subject Tourism Marketing, taught in the first year of the Bachelor's Degree in Tourism, is part of the basic training course.

It is an introductory subject to the marketing discipline that plays a fundamental role in the organizations that make up the tourism sector. The purpose of this subject is to provide future professionals in the tourism sector with the tools and knowledge for commercial decision making and to make them aware of the importance of this discipline for the progress of companies.

These approaches and goals are aligned with the following Sustainable Development Goals (SDGs) of the United Nations Agenda 2030 (https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/), such that the acquisition of the subject learning results provides training and competence to contribute to some extent to their achievement:

  • Goal 8: Decent Work and Economic Growth
  • Goal 10: Reduction of Inequalities
  • Goal 11: Sustainable Cities and Communities

2. Learning results

- Understand and appreciate the concept of marketing and its application to tourism companies

- Observe and understand the environmental variables that influence business decision making

- Capture the changing needs of demand in tourism and observe the main bases for segmenting the market.

- Designing a tourism product-service, pricing it, knowing how to distribute it and how to communicate it in a basic way Structuring a marketing plan

concrete.

3. Syllabus

PART I: MARKETING FUNDAMENTALS AND STRATEGIES

UNIT 1. Introduction and basic concepts.

UNIT 2. Market, demand and environment.

UNIT 3. Consumer behavior.

UNIT 4. Market segmentation and positioning.

 

PART II: MARKETING TOOLS

UNIT 5.  Product decisions.         

UNIT 6.  Pricing decisions.

UNIT 7. Distribution decisions.

UNIT 8. Promotion decisions.

 

4. Academic activities

Attendance to theoretical classes (30 hours)

Attendance to practical classes (30 hours)

Tutorial attendance (8 hours)

Examinations (4 hours)

Autonomous student work (78 hours)

5. Assessment system

CONTINUOUS ASSESSMENT

Individual written test (70%): the student must demonstrate his knowledge of the various concepts, and his ability to interrelate and critically analyze these concepts from an eminently practical point of view.

There will be 2 written tests (both must exceed a grade of 4.5 out of 10).

Group work (20%): Realization of a marketing plan for a tourism company.

Student participation (10%): it will be assessed on the basis of interventions in general classroom discussions and contributions of interest.

OVERALL ASSESSMENT:

Individual written test (100%): the student must demonstrate his knowledge of the different concepts and his ability to interrelate and critically analyze these concepts from an eminently practical point of view. The grade obtained to pass the test must be equal to or higher than 5 points out of 10


Curso Académico: 2023/24

29106 - Marketing turístico


Información del Plan Docente

Año académico:
2023/24
Asignatura:
29106 - Marketing turístico
Centro académico:
177 - Escuela Universitaria de Turismo
Titulación:
445 - Graduado en Turismo
616 - Graduado en Turismo
Créditos:
6.0
Curso:
1
Periodo de impartición:
Segundo semestre
Clase de asignatura:
Formación básica
Materia:
Empresa

1. Información básica de la asignatura

La asignatura Marketing Turístico, impartida en el primer curso del Grado de Turismo, se inserta en el marco de la formación básica.

Es una asignatura de introducción a la disciplina de marketing que juega un papel fundamental en las organizaciones que conforman el sector turístico. Esta materia tiene como función dotar a los futuros profesionales del sector turístico de las herramientas y conocimientos para la toma de decisiones comerciales y que sean conscientes de la importancia de esta disciplina para el progreso de las empresas.

Estos planteamientos y objetivos están alineados con los siguientes Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS) de la Agenda 2030 de Naciones Unidas (https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/), de tal manera que la adquisición de los resultados de aprendizaje de la asignatura proporciona capacitación y competencia para contribuir en cierta medida a su logro:

  • Objetivo 8: Trabajo decente y crecimiento económico.
  • Objetivo 10: Reducción de las desigualdades.
  • Objetivo 11: Ciudades y comunidades sostenibles

 

2. Resultados de aprendizaje

- Comprender y valorar el concepto de marketing y su aplicación a las empresas turísticas
- Observar y entender las variables del entorno que influyen en la toma de decisiones comerciales
- Captar las necesidades cambiantes de la demanda en el turismo y observar las principales bases para segmentar el mercado.
- Diseñar un producto-servicio turístico, ponerle precio, saber cómo distribuirlo y cómo comunicarlo de forma básica - Estructurar un plan de marketing
concreto.

3. Programa de la asignatura

PARTE I: FUNDAMENTOS Y ESTRATEGIAS DEL MARKETING 

TEMA 1. Introducción y conceptos básicos.

TEMA 2. El mercado, la demanda y el entorno.

TEMA 3. Comportamiento del consumidor.

TEMA 4. Segmentación y posicionamiento en el mercado.

 

PARTE II: INSTRUMENTOS DEL MARKETING

TEMA 5.  Decisiones sobre el producto.          

TEMA 6.  Decisiones sobre el precio.

TEMA 7. Decisiones sobre distribución.

TEMA 8. Decisiones sobre promoción.

4. Actividades académicas

Asistencia a clases teóricas (30 horas)

Asistencia a clases prácticas (30 horas)

Asistencia a tutorías (8 horas)

Realización de exámenes (4 horas)

Trabajo autónomo del alumnado (78 horas)

 

5. Sistema de evaluación

EVALUACIÓN CONTINUA

Prueba escrita individual (70%): el estudiante debe demostrar su conocimiento de los diversos conceptos, y su capacidad para interrelacionar y analizar críticamente esos conceptos desde un punto de vista eminentemente práctico.

Se realizarán 2 pruebas escritas (ambas deben superar la calificación de 4,5 puntos sobre 10).

Trabajo en grupo (20%): Realización de un plan de marketing de una empresa turística.

Participación del estudiante (10%): se valorará a partir de las intervenciones en debates generales en el aula y aportaciones de interés.  

EVALUACIÓN GLOBAL:

Prueba escrita individual (100%): el estudiante debe demostrar su conocimiento en los diversos conceptos y su capacidad para interrelacionar y analizar críticamente esos conceptos desde un punto de vista eminentemente práctico. La calificación obtenida para superar la prueba deberá ser igual o superior a 5 puntos sobre 10